HTML

Új webkettes üzleti modellek

2008.03.08. 18:04 Trace

Sikerült beülnöm egy nagyon tuti beszélgetésre aminek a fő témája a Web 2.0 fenntarthatósága és a különböző alternatív bevételi modellek előnyei - hátrányai voltak.

A moderátor egy Don Dodge nevű fickó volt, aki többek között az Alta Vista és a Napster születésénél is bábskodott - sok minden más mellett. Meglehetős veterán.

Résztvevők voltak: Robert Scoble - a híres Scobleizer blog szerzője, Dave McClure, a Facebook külső alkalmazások koronázatlan királya, Kevin Rose, a digg.com alapítója, Kimball Musk - a legérdekesebb projekt amit mostanában hallottam, a me.dium alapítója + egy kockázati tőke befektető, Ryan McIntyre.

Először különböző bevételi modellekről beszélgettek, a legviccesebb a Remora-modell volt .. ez egy olyan hal ami nagyobb halakkal mozog együtt és eszik ha azok is esznek (pl. Facebook-applikációk készítésével keresni pénzt :) majd konkrétabb terepekre is betévedtek. Kiderült, hogy a digg elsősorban Microsoft pénzből tartja el magát, egy speckó hirdetési szerződés révén kapják a napi betevőt az MS-től.

Kevin Rose mesélt arról, hogy pár hónapja a Netscape próbált "elvenni" diggereket a digg-től, 1000 USD havi fizetést ajánlva azért amit a digg-nél ingyen csináltak. Pár ember átment de a legtöbb "maradt" - "hát, ez kétféle üzleti modell", mondta Rose. Megkérdezték, 25M dollárért eladná-e a digg-et: "Not right now" mondta somolyogva.

Érdekes info volt, hogy szerintük az év vége felé meg fog feküdni csúnyán az amerikai TV, mert az elnökválasztási kampány hype-ja miatt túlturbózták a stábokat, a stúdiókat, stb. - és már így is csökken a nézőszám, hát még amikor lefut a választás is..

Bevételi modelleknél egy újdonságot hallottam. A CPM-et mint a média mérőszámát már mindenki temeti nálunk is, de ezek a fickók már a CPC (cost per click) -et is lassan dobják és a CPA-ban hisznek. A Cost Per Action már nem arról szól, hogy egy, az oldalra vezető klikkért fizet a kirdető, hanem valamilyen, bármilyen "cselekvésért" (action) amit az odavitt ember az oldalon elvégez. Azaz nem kap a szolgáltató 0,5 centet minden átvitt ember után, de kap 10 dollárt minden olyan átvitt emberért aki mondjuk regisztrál az oldalon. Érdekes teória, sok pro és kontra merül fel persze.

Tipikusan amerikai amúgy a hozzáállásuk, egy német nő meg is kérdezte tőlük, hogy mit terveznek a más nyelvű, más kultúrájú piacokkal tenni. Elismerték, hogy "the biggest problem for us is the rest of the world." :))

Na de a végére tartogattam a legszebb konceptet.

Kimball Musk, a me.dium-mal egy olyan projektet talált ki, aminek a lényege, hogy a rendszerben részt vevő, "beiratkozott" felhasználók megengedik a böngészőjüknek, hogy mindig amikor egy új oldalra lépnek, az annak az oldalnak az URL-jét elküldje a me.dium szerverének. Azaz a me.dium mindig tudja, hogy ki "hol" jár az interneten. És meg is tudja egyfelől mutatni, hogy a barátaid épp hol járnak, mit csinálnak a virtuális világban (ezt "social browsing"-nak nevezte Kimball) másfelől pedig az egyes emberek böngészési útvonalaiból sok érdekeset lehet kiokoskodni.

Azt mondta például, hogy hihetetlen, az emberek mennyire defókuszáltak / multitaskok. Egy téma "felmerülésétől" kezdve 100 klikket végigkövetve azt találták, hogy soksok szálon haladnak az internetezők, ha beleszaladnak egy vonal követése során egy social network oldalba pl. akkor ott gyorsan eztazt még megcsinálnak más témában, megnézik az időjárást máshol, majd vissza az eredeti céljukhoz, stb.

Üzletileg úgy hasznosítható ez, persze, hogy ha valaki az Apple oldalát böngészi iPod kiegészítőért és utána belép a Facebook-ra .. és az már egy vonatkozó témájú reklámmal várja .. akkor az elég hatékony tudhat lenni.

Kimball szerint ők most épp egy "real time layer"-t teremtenek az Internet fölött ezzel az útvonal-rögzítő funkcióval. Elég izgi szerintem az ötlet :)

Aztán volt még kérdés, hogy a már befutott webkettesek hogy érték el a látogatottság kritikus tömegét anno .. a legszebb megfogalmazása ennek egy sráctól jött a közönségből aki Kevin Rose-t kérdezte meg, hogy: "How did you digg Digg when there was yet no Digg to digg Digg?" Ha értitek mire gondolt :)

Persze itt sok újdonság nem volt, a digg által generált forgalom visszakövetése egyes blogok által és a digg kipostolása, a publicitás és a webmesterek segítsége indította be anno a témát.

Elfilóztak azon, hogy hogy hívják ma a webmestereket .. a legviccesebb válasz az volt, hogy CTO. :)

Már ha értitek, mire gondolok :)

- vivalasvegas -

Szólj hozzá!   - - Email értesítés - RSS

Címkék: web2.0 web2 üzlet digg modell facebook business app

A bejegyzés trackback címe:

https://webb.blog.hu/api/trackback/id/tr23371471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A Magyar Beteg


süti beállítások módosítása